Wednesday 8 July 2015

Pilihan Susu Formula Terbaik dan Murah untuk Al-Aish...

Hari nie Mummy nak share cerita pasal perjalanan pemilihan susu formula Al-Aish.

Untuk pengetahuan kawan-kawan Mummy... Al-Aish dari baby sampai umur 6 bulan memang fullybreastfeed. Tak campur susu lain or makanan lain pun.

Tapi since umur dalam 7 bulan tu Mummy macam rase Al-Aish macam tak cukup if bergantung hanya pada susu Mummy.
So, Mummy pun buat keputusan nak beli susu formula untuk Al-Aish. Walaupun Walid tak bersetuju untuk beli susu formula untuk anaknya.... huhuhu~

Tapi makin lama makin Mummy tak tahan sebab Al-Aish makin kuat menyusu...
Mummy risau Al-Aish tak kenyang dengan susu Mummy dan puree yang Mummy sediakan.
Memamg masa memula Mummy try susu formula tu sebab Mummy kesian kat Al-Aish.
Risau susu Mummy macam tak cukup...
So, Mummy pun beli susu pertama susu Lactogen Step 1.
Mummy beli susu ni untuk dicampur dengan biskut Al-Aish.

So, Al-Aish mula minum susu formula since umur 7bulan... Tapi On~Off~
Tak konsisten pun...
Mummy sengaja pilih susu LACTOGEN Step 1.
Sebab Mummy pilih susu Lactogen sebab susu ni susu yang PALING MURAH.
Mummy saja beli susu yang paling murah sebab Mummy masih breastfeed Al-Aish. 
Then fungsi susu ni just untuk dicampur dengan biskut Milna tue je...

Kadang-kadang je Mummy bancuhkan susu nie untuk Al-Aish minum...
Tapi Al-Aish akan reject... Sebab susu Mummy lagi sedappppp... hahahaha..!
Then maybe Mummy dah niat nak breastfeed Al-Aish sehingga umur 2 tahun kot.
Sebab tu Al-Aish pun main-main minum susu formula tu...

Memula Mummy bancuh susu tu dalam 4oz... 
Tapi on off... Al-Aish tak reject susu tue... Tapi minum main-main.
Tapi Al-Aish cuma minum dalam 1oz - 1.5oz je... 
Selebihnya BUANG...

Harga susu LACTOGEN Step 1 ni murah je... Dalam belas-belas ringgit.
Harga Susu LACTOGEN Step 1 : RM 15.00 - RM 20.00 (650 gram)
*Mummy lupa harga sebenar susu Lactogen Step 1 nie*

Mummy beli sekotak je... Sekotak ni boleh tahan dalam sebulan tau...
Padahal kalau ikut sukatan nya... Sekotak ni untuk penggunaan seminggu je...
Lagipun stok susu EBM Mummy masih ada lagi.

Then... Bila susu LACTOGEN tue habis... Mummy saja tukar susu DUTCH BABY Step 1 pulak.
Mummy macam kesian pulak Al-Aish minum paling murah... hahaha!
Mummy saja bagi susu yang murah-murah je...
Sebab aimed Mummy adalah untuk biasakan Al-Aish dengan susu murah.
Tak de lah Mummy terbeban dengan harga susu yang memahal tue...

Then Mummy pikir... Al-Aish kan masih breastfeeding lagi...
Bagi susu formula nie hanya untuk kenyang kan Al-Aish jeeee~


Untuk DUCTH BABY Step 1 pun Al-Aish minum main-main...
Sebab Al-Aish memang payah nak minum dalam botol if susu formula.
If susu EBM, Alhamdulillah Al-Aish boleh terima.

Untuk susu DUTCH BABY Step 1 Mummy beli dalam 3-4 pack.
*sebelum tukar susu lain lagi*
Harga susu Dutch Baby Step 1 : RM 28.90 - RM 32.00 (650gram)

Tu pun susu banyak buang dari  minum.

Then bile Mummy survey-survey...
Mummy terjumpa susu yang dikeluarkan oleh Syarikat Bumiputra yang keluarkan.
So, Mummy pikir... kenapa Mummy nak suap anak Mummy susu dari imported padahal susu keluaran Malaysia ada dan terjamin KEHALALAN nyaaaa...


Harga Susu Biolac : RM28.00 (Sebelum GST kot)
Harga Selepas GST : RM35.00 (500 gram)

Kategori: Minuman bayi
Isi Kandungan: 1 Pek Susu Bio-Lac (500gram)
Tempoh Penggunaan: 1 Minggu (bergantung kekerapan mengguna)
Kesesuaian: Bayi dan kanak-kanak.
Susu adalah penting bagi kanak-kanak memperolehi nutrisi seimbang untuk tumbesaran fizikal dan perkembangan otak mereka. Pada ketika mi, mereka memerlukan semua khasiat untuk kesihatan mata, kulit, gigi dan tulang yang optimum.
Namun tanpa disedari, melalul susu juga kanak-kanak boleh terdedah kepada bahaya seperti kewujudan melamin dan dioksin di dalam susu. Di negara yang memiliki tenaga nuklear, sumber produk tenusu boleh terdedah kepada bahaya bahan radioaktif tersebut. OIeh itu, selain daripada formulasi, sumber produk tenusu juga perlu diberi keutamaan.
Keistimewaan susu BlO-LAC yang menjadi kegemaran bayi, telah dirumus mengikut nilai keperluan pemakanan garamtisu Biokimia (BTS) Dr. Schuessler, yang berperanan merangsang pertumbuhan dan perkembangan tisu tubuh khusus untuk tumbesaran. BlO-LAC formulasi Prof. Dr. Hj. Azizan b. Ismail (Allahyarham) menjadi sumber nutrisi yang utama dalam tahun-tahun awal kehidupan bayi. Susu BlO-LAC menjaga kesihatan tubuh bayi sesuai dengan konsep piramid makanan, jika diambil bersama makanan pelengkap yang seimbang.
BIO-LAC yang telah berada di pasaran Malaysia sejak tahun 2001 ini dipasarkan oleh Era Edar Marketing Sdn. Bhd. Sumber tenusu BlO-LAC diimport dan New Zealand yang sememangnya terkenal dengan kualiti persekitaran dan penyediaan susu yang terbaik di dunia. Susu ibu adalah yang terbaik, tetapi sekiranya perlukan susu ganti, BlO-LAC memenuhi keperluan bayi anda.
BlO-LAC membantu meningkatkan sistem imun tubuh.
Kebanyakan susu formulasi telah hilang unsur immunological’ ketika dalam proses penghasilannya. Unsur mi penting dan berperanan meningkatkan daya pertahanan tubuh terhadap serangan penyakit. BTS di dalam BlO-LAC membantu tubuh berhadapan dengan pelbagai stres termasuklah inflamasi, demam mendadak, kecederaan, pendarahan, panas badan dan sebagamnya. Pengambilan susu formula BlO-LAC mampu menghindarkan bayi anda daripada masalah inflamasi akut yang kerap berlaku di kalangan bayi seperti batuk, sakit sendi, bronkitis, keletihan dan jangkitan kulit.
Keistimewaan BTS (Garamtisu Biokimia Schuessler) berbanding asid lemak yang biasa.
Di dalam susu terdapat asid lemak yang terdiri daripada DHA, EPA, AA dan GLA yang perlu untuk tumbesaran tubuh dan keperluan fungsi otak. Namun, dalam sesetengah keadaan, proses oksidasi sewaktu penyimpanan asid lemak boleh mengakibatkan cirit-birit selepas pengambilan susu formula. Reaksi bersilang makanan bukan sahaja akan mengganggu tumbesaran, malah turut mempengaruhi perkembangan dan perlakuan seperti hiperaktif, kurang konsentrasi, gangguan tidur, emosi dan perilaku yang lain.
Konsep BTS disediakan melatui kaedah penyediaan molekul yang diperhaluskan. BTS akan diserap melalui sel epitilium Iidah dan meresap tews ke dalam sistem pengaliran darah. BTS kemudiannya akan dihantar terus ke sel-sel yang memerlukannya, tanpa melalui proses penghadaman seperti biasa. Proses mi berlaku dalam tempoh yang sangat pantas. Kuantiti yang diperlukan oleh sel hanya sedikit sahaja, namun mampu memberikan kesan yang optimum dan menyeluruh kepada tubuh.
Peranan BTS di dalam formulasi BlO-LAC kepada otak bayi.
Sel otak sudah mula terbentuk sejak di dalam kandungan lagi dan jumlahnya semakin meningkat menjadi jutaan di usia 2 tahun. BTS di dafam susu BIC-LAC membantu menyuburkan dendron dan dendrit untuk mewujudkan hubungan antara sel bagi membentuk rangkaian fungsi. Kualiti rangkaian antara sel ditentukan dan dipengaruhi oleh rangsangan dan persekitaran dan nutrisi. Kekuatan daya ingatan boleh dilakukan oleh BTS sebagai nutnisi otak. Proses elektrokimia penting untuk meningkatkan keupayaan tenaga mental. Ia memerlukan mineral seperti kalsium, kalium dan magnesium untuk membolehkan otak melakukan proses ni yang berlaku antara 100,000 hingga 1,000,000 kali sesaat. Cini-ciri keperluan untuk proses elektrokimia tersebut terdapat di dalam formulasi BTS ini.
BTS di dalam BlO-LAC penting untuk tumbesaran yang normal. Ia membantu pertumbuhan saraf dan otot. Keupayaan kognitif bayi boleh dirangsang sedan awal lagi. Penyerapan maklumat berlaku dengan pantas dan bayi cepat memberi refleks terhadap persekitaran. Garamtisu inorganik BTS di dalam susu BlO-LAC penting untuk keperluan neuron otak. Seperti juga Selenium dan Vitamin E, ciri-cini antioksidan terdapat di dalam BTS berfungsi untuk meningkatkan kekebalan sistem tubuh. Ia penting untuk memelihara kesihatan mental, mengurangkan keletihan otot, masalah depresi dan keresahan ketika tidur.
Peranan BlO-LAC dalam memelihara sistem penghadaman.
Sistem penghadaman bayi melibatkan organ yang paling sensitif. OIeh sebab itulah, pertukaran susu ibu kepada susu formula perlu dilakukan secara perlahan iaitu sekurang-kurangnya 2 minggu untuk membolehkan sistem pencernaan mengadaptasi perubahan mi. Kebiasaannya, ketika mi akan berlaku cirit-birit atau sembelit bergantung kepada jenis susu formula, bancuhan dan kandungannya. Bancuhan susu formula yang terlalu pekat boleh menyebabkan sembelit dan jika terlalu cair, boleh mengakibatkan cirit-birit. Perubahan warna najis juga mempunyal kaitannya dengan susu formula yang digunakan. Najis berwarna coklat kekuningan menunjukkan terdapat sisa susu formula tersebut di dalam usus. Najis berwarna hijau pula menandakan terdapat kehadiran zat besi yang berlebihan di dafam susu formula tersebut. Susu formula dianggap normal selagi bayi tidak sembelit atau meragam. BTS di dalam formulasi susu BlO-LAC bertindak mewujudkan persekitaran yang sesuai untuk pembiakan bakteria baik dan memelihara sistem penghadaman. Sesuai diminum bagi mengurangkan masalah sembelit, kembung, koliks, diarea serta alahan.
Kalsium untuk pertumbuhan tulang yang kuat dan gigi yang sihat.
Kandungan kalsium yang terdapat di dalam formulasi susu BlO-LAC berperanan merangsang pembentukan tulang dan gigi bayi. Kehadiran vitamin D3 pula membantu tubuh dalam penggunaan kalsium dan fosforus. Istimewanya susu BlO-LAC adalah kerana BTS memiliki saiz molekul yang sangat halus dan senanio mi akan membolehkan penyerapan kalsium pada kadan optimum tanpa melebihi had kepenluan tubuh. lnsyaAllah, bayi akan menjadi semakin aktif dan cepat berjalan kerana struktur tulang yang semakin kuat dan sempurna. Susu BlO-LAC juga sesuai dijadikan sebagai persediaan awal untuk melambatkan proses osteoporosis apabila menjelang han tua kelak.
Zat besi menjadikan anak anda lebih sihat dan aktif.
Apabila bayi semakin membesar dan aktif, keperluan terhadap zat besi juga akan semakin rneningkat. Simpanan zat besi yang semakin berkurangan dalam tubuh dan kelemahan penyerapannya oleh tubuh apabila bayi meminum susu formula boleh menyebabkan berlakunya masalah seperti anemia, pucat, lesu dan mudah diserang demam. Masalah ni dapat diatasi dengan pengambilan susu BlO-LAC kenana sifat BTS yang halus membolehkan sel tubuh menyerap zat besi pada tahap optimum dan eflsyen. Maka, tidak hairanlah jika kanak-kanak BlO-LAC Iebih pintar, sihat dan aktif benbanding kanak-kanak yang lain.
Untuk susu nie memang lama sikit Al-Aish minum. Means dari umur 9-10 bulan kot. Since pakai susu Biolac nie... Mummy dah tak bekalkan EBM kat rumah pengasuh dah.
Means siang memang Al-Aish akan totally susu formula - Biolac.
Lagipun masa tue susu Mummy dah mula drop sebab Mummy dah start ganti puasa.
Kat ofis pun Mummy dah tak pump lagi..
So, officially Al-Aish consume Formula Milk pada 9-10 Months..
Huhuhuhu~
*Tapi masih meneruskan breastfeeding pada waktu malam*

But then bila dah serasi tetibe kat leher Al-Aish naik rashes... Mummy ingat sebab panas. Sekarang kan musim panas. So, bila Al-Aish berpeluh memang akan naik ruam kat leher die.

Sebab kesian punya pasal... Mummy dan Walid bawak Al-Aish jumpa doctor... 
Then doctor cakap maybe alah susu... Doctor suggestkan untuk bagi Al-Aish susu berunsur soya.

Mummy pun tak pasti susu ape... Susu Free Lactose...
Doctor terus suggest susu ISOMIL...

So, balik dari klinik Mummy dan Walid terus cari susu ISOMIL kat Giant.
Bila tengok harga boleh tahan jugak..!
MAHAL...
So, kami decide untuk cube tin kecik dulu....
Tin kecik yang 400gram pun RM40.00... huhuhu~ Mahal kan...

So, 1 tin nie dalam 400 gram je... hanya tahan seminggu je tau... Eh tak sampai seminggu..!
Sebab siang Al-Aish dah on formula milk without EBM...

Budak dah 10 bulan kannnn~
Sekali bancuh pengasuh cakap 7oz...!
Huhuhu... Matik la mak macam nie... Hahaha~!

Tapi Alhamdulillah... ruam Al-Aish makin kurang...Leher pun dah bersih dari ruam...

Susu Isomil Rumusan Khas nie Mummy hanya beli 1tin kecik dan 2tin besar.
Harga Isomil Rumusan Khas : RM80.00 (850gm)
Haaaa... tin besar nie memang tahan seminggu lebih skit jeeee....

Memula memang la boleh bertahan untuk maintain kan susu Isomil untuk Al-Aish.


Tapi Kakak Ipar Mummy tegur... Kenapa Mummy bagi anak susu soya...
Mummy kan berusaha untuk pertahankan Breastfeed sebelum ini.
Tapi bile bagi susu formula bagi susu formula paling kurang baik.

Sebab susu berasas soya nie susu paling terakhir dalam ranking semua susu...
Sobs~Sobs~Sobs

Sebab Kakak Ipar Mummy cakap...

Susu yang TERBAIK adalah SUSU IBU.
No 2 : Susu Kambing
No 3 : Susu Lembu
No 4 : Susu Soya

Then kenapa Mummy bagi susu yang paling last kat anak?
Padahal susu soya tu pun semua mahal-mahal.
Mana ada yang memurah...

Huhuhuhu~!

Akhirnya Mummy terpikir untuk bagi Al-Aish susu kambing.
Memula pikir susu kambing kan memahal.
Tapi bile pikir dan bandingkan susu soya Isomil dan susu kambing Sufy Goat nie.... Lebih kurang je..
Lebih baik Mummy pilih susu kambing...

Kan??

Kan??

Kan??

Susu Sufy Goat pilihan Mummy dan Walid kini.
Harga susu Sufy Goat : RM 40.00 (500gram)
Sekotak = 500 gram
Boleh bertahan seminggu atau kurang.
So, Mummy kira Al-Aish akan menyusu dalam 4-5 kotak sebulan.

Sebagai contoh if :-
Susu Isomil Rumusan Khas tu RM80.00 setin (boleh bertahan dalam 2 minggu)
Sebulan : RM80.00 x 2 tin = RM160.00

Susu Sufy Goat tu RM40.00 sekotak (tapi beli dengan Kakak Ipar : RM37.50 sekotak)
Sebulan lebih kurang 5 kotak
Sebulan : RM37.50 x 5 kotak = RM187.50

Memang lah ada extra bajet sikit... Tapi bila pikirkan kandungan dan khasiat susu tue...
Buat Mummy pikir... Mummy cuba yang terbaik untuk Al-Aish....

.:. If nak order susu Sufy Goat nie boleh contact Kak Ipar Mummy :
+60192400108 Atiqah .:.



So far Al-Aish jenis boleh minum semua jenis susu.... Tak de reject sangat... just minum memain je...

Tapi bila bagi susu Sufy Goat ni Al-Aish boleh habiskan 6oz - 7oz per feeding (3scoop)
Sehari dalam 4-5 botol susu if siang....
Sebab malam memang Mummy akan direct feed je kat Al-Aish...
Mummy masih meneruskan misi untuk melengkapkan penyusuan selama 2 tahun kepada Al-Aish.

Kandungan dalam susu Sufy Goat pun bagus... Semua makanan Sunnah ada dalam susu Sufy Goat tue... Macam KURMA / MADU / DELIMA / RUMPAI LAUT



Susu Suffy Goat – Susu Kambing yang diformulasikan dengan tambahan makanan-makanan sunnah seperti Delima, Madu,Kurma dan Rumpai Laut yang amat baik untuk membantu tumbesaran anak-anak anda.
Suffy Goat merupakan susu kambing berperisa asli. Berstatus susu kambing organik dan merupakan 100% susu kambing asli. Dicampurkan pula dengan ekstrak delima, kurma, madu serta kologen rumpai laut. Suffy goat adalah merupakan susu kambing tanpa tambahan gula (sucrose). Mempunyai khasiat yang tinggi serta mampu memperbaiki masalah kesihatan penggunanya. Sesuai diminum oleh semua lapisan masyarakat dari umur 6 bulan ke atas.
Kelebihan Susu Kambing
  • Susu terbaik selepas susu ibu dan bersifat alkali.
  • Mengandungi sumber nutrisi seperti tenaga, protein, karbohidrat, kalsium, zat besi, sodium, potassium dan beberapa vitamin yang diperlukan oleh tubuh manusia
  • Menguatkan tulang dan sendi
  • Merawat dan mencegah penyakit kronik
Sabda Rasulullah SAW
“Kambing merupakan binatang yang penuh barakah yang di tinggal-tinggalkan orang.”
“Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya akan menyebabkan penghuninya kurang sihat.”
“Barang siapa yang meminum madu setiap bulan dengan niat melakukan nasihat Al-Quran,maka Allah S.W.T akan menyembuhkannya dari 77 penyakit.”


.:. If nak order susu Sufy Goat nie boleh contact Kak Ipar Mummy :
+60192400108 Atiqah .:.

7 comments:

  1. salam perkenalan.. saya pun sedang mencari susu yang sesuai dengan anak. susu ibunya dah makin berkurangan.. tapi saya masih pam dekat ofis. malam pun bagi susu formula sebab dia tidur tak lena. lepas kena susu formula sebotol, terus dia tido. haritu try susu kambing Karihome. nampak mcm dia ok. lepas tu g sesaja try susu Frisolac plak. lupa plak nak continue susu kambing tu.. insya-Allah lepas ni nak try susu kambing semula..

    ReplyDelete
  2. Tq share...cik mah mmg tercari2 pasal susu kambing...mmg pk nk bg susu kambing nnti..

    ReplyDelete
  3. thanks kak.. guna price ni.. cikgu bagi homework nak cari harga susu. hehe

    ReplyDelete
  4. Cuba lawat web rasmi susu bio-lac di sini -> www.susubiolac.com.my

    ReplyDelete
  5. Boleh order online di web ini www.susubiolac.com.my

    ReplyDelete
  6. Kami pun bereksperimen bagi FM kat baby kami since 1 bulan lagi. Wife bukannya taknak BF tapi BM semakin merundum. 1st time bagi FM S26, then wife bagi Karihome. Baby kami kdg2 minum tak abis membazir FM, baby prefer BM mama dia lagi. Kat umah pengasuh, baby kami pun kurang nak minum FM. Kami pun tukar ke Dutch Baby, senang nak maintain harga pun lebih murah dan jimat. Baby pun boleh terima Dutch Baby. Beli kat Speedmart bawah RM 30 untuk 1 kg. Survey kat 11street dengan kupon RM 50.90 untuk 2 pack x 1 kg dengan guna kupon diskaun dan kupon shipping. Lebih jimat dan berbaloi.

    ReplyDelete
  7. Assalam kak..susu suffy goat tu start umur brpe boleh bg?

    ReplyDelete

Komen~Komen~


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...