Friday 11 January 2013

Bukan Mengungkit... Tapi Peringatan...

~Schedule Entry~


Hmmmm...

Time CikAwiens buat entry nie... CikAwiens terpikir... salah tak kalau nak coret kan ape yang kite dah bagi kat Mak Ayah kite...??

Hmmm... bukan niat CikAwiens nak mengungkit ke hape... but saja untuk rujukan anak cucu - generasi CikAwiens kendian hari...

Hmmm... Mak CikAwiens selalu bebel... time CikAwiens belum berkahwin dulu... Selalu die mengomel... kata anak si polan tak bagi pape pun kat mak die bile dah kerja... anak si polan plak suruh mak nye jaga cucu tapi tak bayar ikut bayaran hantar anak ke orang lain (baby sitter / taska)

So, akibat daripada itew... Mak CikAwiens telah bertegas dengan CikAwiens adik beradik...
Lepas jer dapat kerja... Mak CikAwiens telah tetapkan untuk memberi Mak dan Ayah sekian-sekian amaun setiap bulan... hehehe... (Mak CikAwiens garang taw...huhuhu....)

So, bermula dengan bergaji CikAwien RM 900.00 sebulan... CikAwiens DIWAJIBKAN memberi Mak dan Ayah CikAwiens RM100 setiap SEORANG... Yeee... Setiap seorang yer... Maka nya RM 200.00 adalah untuk ibubapa kite...

Setelah CikAwiens bergaji atas RM 1,500.00 plaks... CikAwiens sendiri naikkan kepada RM 200.00 seorang setiap bulan...
Oleh itew... memang diallocate kan RM 400.00 setiap bulan untuk ibubapa CikAwiens..

Untuk pengetahuan korang... Mak Ayah CikAwiens bukan nak harap sangat pun duit pemberian kiteorg adik beradik...
Sebab nye Ayah CikAwiens masih bekerja dan mampu sara hidup kami anak beranak....
Cuma nye..... hanya untuk mendisiplin kan kami adik beradik terhadap tanggungjawab terhadap ibu bapa kite... terutama sekali kepada anak lelaki (sekarang yang hulur duit bulanan kepada Mak dan Ayah adalah ALONG, ANGAH dan CikAwiens jer)

Mak CikAwiens buat kaedah macam nie.. setiap anak yang beri duit bulanan.... Mak dan Ayah CikAwiens terus simpan dalam akaun Tabung Haji... Alhamdulillah... sekarang duit untuk pergi Haji bagi Mak dan Ayah CikAwiens dah CUKUP... (hanya tinggal tunggu giliran ke haji jer pada tahun 2014) ---> jangkaan ke haji la...

Maka dengan itew.... Mak CikAwiens cakap... Mak akan ke Haji dengan duit sumbangan anak-anak Mak jer...
(Ya Allah... Bahagia jer rase bile Mak CikAwiens cakap macam tue)
Moga anak cucu CikAwiens akan mengingati ibubapa masing-masing... sebagaimana Mak CikAwiens ajar kan kepada CikAwiens adik-beradik... Alhamdullilah....Mudah-mudahan.....


Selain daripada tue... memang dari dulu Mak CikAwiens akan bebel kat CikAwiens bile ade anak-anak jiran CikAwiens terus berkahwin tanpa bekerja dahulu dan berbakti kepada ibubapa.. (terutama sekali anak perempuan...)
Mak CikAwiens cakap... "Tak sempat nak merasa duit kerja anak-anak... dah kahwin... kesian kat mak die... penat lelah sekolahkan tinggi-tinggi... then anak habis belajar terus kahwin... biar lah bekerja dulu.... merasa duit gaji tue puas-puas yang baru bekerja... Pas tue nak kahwin... kahwin laaa"

Hurmmm... bagi CikAwiens ade benar jugak... kesian kat Mak & Ayah kite... dah la masa belajar... bile tak de duit je mintak kat Mak dan Ayah... cakap duit tak cukup... Bile dah habis belajar... kelam kabut nak kahwin plak... tak sempat nak kumpul duit atau nak membalas jasa Mak Ayah kite...

So, sebelum berkahwin... CikAwiens sempat menghadiahkan ape yang Mak CikAwiens nak... contoh nye...
Mak CikAwiens nak sangat tapisan air Jenama Elken yang berharga Ribuan Ringgit tue... Bukan Ayah CikAwiens tak mo belikan... Padahal Ayah CikAwiens dah belikan air tapisan jenama TechoWater berharga Seribu Ringgit Plus Plus jugak lah...

Macam gini la rupe Elken Water Filter Idaman Mak..

Maka Mak CikAwiens dah jeck CikAwiens untuk belikan beliau Air Tapisan Jenama Elken tue... CikAwiens tak mampu nak belikan secara CASH time tue... CikAwiens bayar secara ansurans dengan creditkan ke Kad Credit CikAwiens... hurm.... tak per lah.. janji MakCikAwiens puas hati... hehehe..!

Then masa CikAwiens dapat keluarkan duit KWSP / EPF... Mak CikAwiens saje sebut-sebut... Mak nak almari segi tiga la... nak yang kayu jati punye... Mak dah lama berkenan...! hehehe~

(CikAwiens faham kehendak Mak CikAwiens ketika itew)... So, bile dapat jer duit KWSP tue... CikAwiens terus belikan ape yang Mak CikAwiens inginkan... cecah ribuan ringgit gak la Almari Jati tue... tak per lah mak... yang penting Mak puas hati kan...

(Baru lah lega CikAwiens nak berkahwin... segala yang Mak CikAwiens nak kan.. CikAwiens cuba kotakan... Sebab bile dah berkahwin nie... Takut-takut banyak komitmen lain plak kan)


Nota Kaki : Ape yang CikAwiens dapat rase kan... CikAwiens tak pernah rase kesesakan duit atau kesengkekan duit tetengah bulan.... (Masalah biase yang anak muda zaman sekarang alami) Bukan CikAwiens nak bangga diri... cume apa lah salah nye kite hulurkan kat Mak Ayah kite RM50.00 sebulan secara KONSISTEN.... Moga makin berkat duit gaji kite tetiap bulan....


______________________________________________

Ilham penulisan entry dari Cerita diceduk dari facebook :-

 SITUASI (HARI JADI) antara AKU, IBU & KEKASIH

situasi 1 : ~TIBA HARI JADI KEKASIH

aku : syg,u nak hadiah ape untuk besday u?

kekasih : erm..i nak u belikan iPad boleh x b??xpon Iphone5s ke b?boleh kan b?u kan SAYANGkan i kn..:)

aku : ok syg..i syg u for sure i belikan untuk u nant ye..love u baby..

SITUASI 2 : ~TIBA HARI JADI IBU~

ibu : man.. mak ingat mak nak beli beli telefon la man,senang mak nak telefon man..yang murah2 je man,nak wat telefon je,kalau ada kecemasan,senang nant

aku : alah mak nie..xpayah lah pakai telefon bagai..mak bukan pandai pun guna,membazir jelah mak..xpyh..man kan selalu balik.. ish mak nie..suka sgt menyusahkn lah..

ibu : oklah man.. :'( (menitis air mata ibu mendegar kata2 seorang anak)..

RENUNGKANLAH WAHAI ANAK2 SEKALIAN.. SEBELUM ANDA MELIHAT DUNIA INI..


________________________________________

[Kisah Benar] Kerana dia seorang Ayah

Ada seorang bapa datang ke kedai, melihat-lihat seperti pelanggan lain. Aku menerjahnya, "Pakcik, laptop..." - dia tersenyum dan masih melihat-lihat laptop yang ada di kedai. Aku menyambung lagi, "Nak beli untuk anak ke?", "Ya, nak beli untuk anak - dia nak sambung belajar - laptop yang mana yang ok?". Aku mempromosi barang seperti biasa - aku biasanya mengsyorkan yang paling murah. "Kalau nak yang bagus mahal pakcik - tapi kalau setakat nak buat belajar yang nie lah, Samsung - seribu seratus lebih je...". Dalam aku bercakap dengan dia, dia banyak diam dan seperti berfikir. Sedikit lama dia terdiam, dia membuka mulut "Nanti saya datang balik ya, duit tak berapa nak ada lagi ni..." - pergi dengan suatu perasaan yang lain.

Aku dengan rutinku berkerja setiap hujung minggu sahaja, kebetulan - aku duduk di kaunter menunggu pelanggan - dia datang semula ke kedai, tapi dengan anaknya - perempuan. "Yang mana ya yang haritu, ada lagi tak?", "Yang nie Samsung haritu, tapi yang nie stok baru - harga sama je", aku menyambut soalan nya. Dia bertanya kepada anaknya, "Yang nie ok ke dik?" - "Ermmm, ok ke nie murah je - karang rosak karang susah..." jawabnya dengan muka yang kurang puas hati - anaknya seperti menginginkan yang lain yang lebih mahal. "Yang acer nie x boleh ke ayah?", ayahnya terdiam seketika dan menyambut dengan negosiasi, "Yang acer nie berapa boleh murah lagi?" - "Yang tu tak dapat dah pakcik,... Dah harga kos dah tu..." aku dengan rasa geram namun masih dalam nada yang baik menyambung lagi, "Dik, nak laptop untuk belajar kan... Rasanya kalau untuk belajar - yang nie lebih dari cukup - rosak tak payah pikir sangat - warenti setahun.". Aku mengeluarkan kata-kata tersebut atas dasar aku seperti mengerti kerut wajah bapanya.

"Oklah, yang ini." jawab anaknya. Sedang aku menulis resit dan membungkus laptop dari meja 'display' - aku terpandang bapanya yang mengira duit untuk membayar - aku nampak dompetnya kosong - habis semua duit digunakan untuk membayar laptop. Dia menyerahkan duit kepadaku dan aku mengiranya semula - dia melihat tanganku yang mengira. Habis aku mengira - wang aku masukkan dalam cash drawer, "Cukup duit tadi dik?" - "Cukup, Terima Kasih ya...". Dia dan anaknya meninggalkan kedai. Aku hanya menahan airmata mengira duit yang diberikan - RM1, RM5, RM10 dan hanya sekeping RM50. Aku membayangkan dari mana si ayah mencari duit untuk membeli sebuah laptop untuk anaknya - penuh harapan.

Aku geram kepada anaknya - seperti dia tidak tahu ayahnya bagaimana - hanya tahu minta. Aku tahu ayahnya tiada duit, dia dah sebut awal-awal pada aku, aku nampak airmukanya, aku perhati sekeping-sekeping duit yang diserahkan. Aku tahu dia tiada duit pulang ke rumah dan perlu 'mengais' untuk hari esoknya.

Ya Allah, ampunilah segala dosaku, dan (dosa) kedua ibubapaku, dan rahmatilah keduanya sepertimana mereka mendidikku pada waktu kecil. Amin...

No comments:

Post a Comment

Komen~Komen~


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...