Friday 23 December 2016

7 tips bantu anak muda memilih rumah pertama yang betul

Tips #1
Ada 3 bilik, 2 bilik air. Terutama bagi yang dah berkeluarga. Pasangan suami isteri duduk satu bilik, anak lelaki satu bilik dan anak perempuan satu bilik. Bila mak ayah, mertua, adik-beradik atau saudara bermalam kat rumah, anak lelaki boleh tidur kat living room. Kalau anak kecik lagi, tidur kat bilik parent pun boleh..
Tips #2
Bagi rumah pangsa (flat, apartment dan kondo), kalau boleh elakkan duduk rumah paling atas. Banyak anak tangga kena panjat kalau tak de lift atau lift bermasalah. Di samping itu ada risiko tekanan air rendah, atap bocor dan juga bumbung terbang kena tiup angin kencang.
Tips #3
Jangan pula duduk rumah paling bawah. Kurang privacy sebab orang lalu lalang dan kadang-kadang ada masalah buang sampah dari tingkat atas.

Tips #4
Seelok-eloknya pilih unit menghadap view yang paling sedap mata memandang seperti swimming pool dan kehijauan. Jangan pula menghadap kubur. Tok Adi yang kerja gali kubur pun tak tinggal kat sebelah kubur.

Tips #5
Perhatikan matahari petang jatuh ke mana. Elakkan. Bahang panasnya sampai ke tengah malam. Aircond pun kadang tak banyak membantu. Nak menetap kat situ bukannya sekejap.
Tips #6
Bagi rumah landed, cuba dapatkan corner lot atau end lot. Ini limited edition punya unit. Harga sememangnya lebih mahal. Rumah mak ayah, rumah mertua dan rumah yang saya tempati sekarang corner lot, alhamdulillah.
Tips #7
Pilih yang buka 22 kaki lebar berbanding 20 kaki, apatah lagi kurang. Nak susun perabot nanti ada space yang selesa.

1 comment:

Komen~Komen~


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...